کد مطلب:211284 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:109

دلایل امامت
امام حجت خدا بر خلق است و در این منصب آسمانی دو جهت رعایت شده یكی اعلام امامت به سوی كافه خلق - و دیگری دلایل امامت كه اولی را خود اعلام می كند و دومی را خلق مطالبه می كند و این هر دو سبب معرفت امام می شود آنگاه زندگی معارفه با امام موجب رشد عقلی می گردد.

دلایل امامت را برای ما كه از عصر امام دور هستیم باید از تاریخ استخراج كنیم - و آن در ضمن تفسیر آیات و احادیث تصریح و تشریح شده كه گذشتگان به نبوت برای ما به یادگار تحقیقات خود را باقی گذاشته اند و ما از آن می توانیم یك حجت قطعی به دست آوریم.

و راه دیگر استنباط ما در معرفت امام به حس و شهود است كه مشاهده می كنیم قبور آنها مأمن و ملجاء ضعفای ملت ها است و دارای كرامات و معجزات و خرق عاداتی است كه موجب گردیده میلیونها مردم از مال خاص و خالص خود مبالغی گزاف در راه زیارت آنها و تعظیم شعائر مذهبی و به پاس احساسات دینی به نام مقدس آنها صرف می كنند و وقوفات و نذورات و خیرات



[ صفحه 83]



و مبرات به نام آنها به جا می گذارند و این خود حقیقتی است از حقایق جاریه تاریخی در معرفت امام علیه السلام دلایلی كه از قرآن و حدیث است در كتب سابق به قدر كفایت نقل شده و اكنون چند دلیل تاریخی نقل می كنیم.

در كافی به اسناد خود از ابن صباح كنانی روایت می كند:

«قال نظر ابوجعفر الی ابی عبدالله علیه السلام یمشی فقال تری هذا من الذین قال الله عزوجل و نریدان نمن علی الذین استضعفوا فی الارض و نجعلهم ائمة و نجعلهم الوارثین.

ابوجعفر امام محمدباقر علیه السلام به جعفر نگاه می كرد كه در كودكی در صحن حیات راه می رفت آنگاه فرمود این كه می بینید كسی است كه خداوند تعالی درباره او فرموده ما اراده كردیم ضعفای امت را حمایت كنیم ائمه ای قرار دادیم كه پیشوا و زمامدار و وارث پیغمبران باشند و ضعفای امت را دستگیری نمایند.

سدیر صیرفی از امام باقر علیه السلام نقل می كند كه جعفر همراهش بود فرمود او در خلقت و خلق و كرامت شبیه ترین كس به من است و در روایت طاهر فرموده: «هذا خیر البریه وجه الدلاله هو ان الناس لابدلهم من امام لایكون الا هو خیر منهم»

باز هم روایتی از جابر از ابی جعفر نقل می كند كه سؤال از قائم آل محمد صلی الله علیه و آله و سلم و مهدی امت كردیم او دست به شانه جعفر كه پهلوی او بود زد فرمود این است آن قائم آل محمد كه مهدی امت از نسل او است - راوی گوید چون امام محمدباقر علیه السلام درگذشت وارد بر ابی عبدالله (ع) شدم جریان را گفتم فرمود جابر درست نقل كرده زیرا هر امام قائم به دین است پس از امام دیگری و مهدی امت آخرین امام است.

در كافی و وافی و تهذیب و استبصار و مناقب و سایر كتب دلایل امامت امام جعفرصادق علیه السلام مسندا نقل شده و بارزترین دلیل امامت آن حضرت علم و تقوا و فضیلت نفسانی او بود كه در هیچ كس نظیر نداشت او حجت ششم و امام به حق ناطق جعفر بن محمدالصادق (ع) بود.